0:00 / 0:00

04 January 2022

stories


Wat is een metabolisme?

Anabool vs. Katabool

2 verschillende processen

Als je met krachttraining bezig bent, dan zal het niet lang duren vooraleer je de termen anabool en katabool te horen krijgt. Elke seconde van de dag is ons lichaam ofwel in een anabole of wel in een katabole toestand. Als jij wil afvallen of spieren wil bijkomen, dan is het wel belangrijk om dit te begrijpen. Katabool of anabool, het is een status die ons vertelt of we voedingsstoffen aan het afbreken of net aan het opbouwen zijn.



Definities:

Anabolisme = opbouw

Anabolisme is het fysiologische proces waarbij via synthese van complexe moleculen celmateriaal wordt gevormd! ( weefsel, organen, spiermassa, botten,...) Anabole processen worden aangedreven door ATP. Voor al deze processen zijn bepaalde enzymen nodig!

Katabolisme = afbraak

Katabolisme is het afbreken van grote moleculen( polymeren) in kleinere moleculen (monomeren) in de cellen van een organisme.

Bij deze afbraak worden er voornamelijk afvalproducten ( bv. melkzuur) gevormd, alsook een klein deel wordt omgezet in ATP.

Katabolisme zorgt voor anabolisme.

  1. de vrijgekomen energie die niet verloren gaat als warmte, wordt gebruikt voor de reacties die aan de basis liggen voor anabolisme
  2. De monomeren die gevormd worden, dienen achteraf als bouwstenen om nieuwe polymeren te maken

Katabole status:

Het lichaam is dus voornamelijk bezig met het afbreken van voedingsstoffen en opgeslagen energie. Dwz. dat vetmassa, maar ook botten, spieren en voeding reserves afgebroken worden. Dit gebeurt vooral wanneer onze energieopname niet aan onze energieafname voldoet. Het kan ook gebeuren door een teveel aan stress, gebrek aan slaap,...

Vanuit genetisch standpunt zitten sommige mensen makkelijker in een katabole status dan in een anabole status. De ene komt moeilijk bij in gewicht, de ander valt moeilijker af.

Voordelen: ( deze zijn allemaal op korte termijn)

  • fat loss/ gewichtsverlies
  • energieverbruik
  • verminderde ontstekingen
  • toename energie

nadelen:( vooral op lange termijn)

  • fat gain
  • verlies van spiermassa/ botdensiteit
  • moodswings
  • honger
  • vertraging van metabolisme
  • verhoogde bloeddruk

Anabole status

Het omgekeerde! Anabole status wil zeggen dat je lichaam vooral bezig is met het bouwen van nieuwe structuren. Dit kan leiden tot toename van spiermassa, betere botdensiteit, meer vetmassa.

Mensen die spiermassa willen, proberen hun lichaam zoveel als mogelijk in een anabole toestand te krijgen.

Voordelen:

  • meer spiermassa
  • betere botdensiteit
  • verhoging van metabolisme
  • minder stress

Nadelen:

  • meer vetmassa
  • meer ontstekingen
  • insulineresistentie
  • bloedsuiker
  • bloeddruk omhoog

De voor- en nadelen hier zijn wel afhankelijk van je training, voeding, en je levensstijl. Als je zonder nadenken te veel gaat eten, te weinig gaat trainen, dan zal je meer nadelen ondervinden.

Als je echter aan krachttraining doet, over je macro's nadenkt en je slaap verzorgt, dan zal je meer voordelen ondervinden!

In een katabole toestand zitten is enkel goed op korte termijn. Als je te lang in een katabole status verkeert, dan verdwijnen de voordelen en komen de nadelen veel frequenter voor!

Spieropbouw en afvallen kan je dus niet eindeloos. Je moet beide doordacht aanpakken en je mag niet te lang in 1 van de 2 blijven hangen zonder dat je de nadelen te zien krijgt.

Kan je beide? Vet verliezen en toch spiermassa bijkomen?

Absoluut, maar vooral als beginner! De nieuwe prikkels zullen uitdagend genoeg zijn om de balans te vinden tussen anabool en katabool. Als je al lang met krachttraining bezig bent, wordt het steeds moeilijker!

Maar dit noemt dus body-recomposition.

Als je krachttraining op maat is, je voeding op punt, je stress onder controle , je kwalitatief goede slaap hebt, dan kan je met de juiste begeleiding proberen om zoveel mogelijk anabool te zijn om spieren te behouden of zelfs aan te maken en op de andere momenten katabool zijn om vet te verbranden.

Dit vraagt toewijding, maar is zeker haalbaar!

Samenvatting:

Je lichaam switcht voortdurend tussen anabool en katabool. Door je voeding, training en lifestyle te manipuleren, kan je de weegschaal naar de ene of de andere zijde laten overtillen.

Belangrijk is om nooit te lang je focus te leggen op 1 status. Heb je jaren de focus gehad op katabool, dan ga jij nu waarschijnlijk de beste resultaten verkrijgen als je je aandacht verlegt! Het omgekeerde is ook waar! Dus ga verstandig om met je training en je voeding en dan volgt je resultaat!