0:00 / 0:00

11 January 2022

stories


Bioritme - Lifehack 6-8u slaap

Ieder van ons heeft zeker al eens iemand horen "stoefen", ik heb maar 4u slaap nodig! I'll sleep when i'm death!

Weinig slaap wordt in onze maatschappij dikwijls als een medaille op,de borst gedragen. Wij willen je voor eens en voor altijd duidelijk maken dat dit nefast is voor je gezondheid, maar ook voor je body composition! Beginnen doen wij hier met het circadiaans ritme.

Vervolgens wordt het een beetje technisch. Aan de hand van onze hormonen en de vrijgave ervan proberen we je duidelijk te maken wat er in ons lichaam gebeurt



Belangrijke hormonen in functie van onze slaap

Cortisol: streshormoon

Serotonine: gelukshormoon + Melatonine: regelt onze slaap

Leptine/ghreline: verzadiging/ honger

Groeihormoon: herstel, vetverbranding

Insuline: regelt onze bloedglucose

Over elk van deze hormonen en hun functies valt veel te vertellen, maar in dit stuk houden we het op hun functie met betrekking tot onze slaap.

In de ochtend willen we cortisol hoog en naarmate dat de dag vordert en tegen de avond aan zou laag moeten staan. Cortisol moet ons namelijk uit onze slaap halen. Door ons stressvol leven en de vele impulsen is dit voor velen onder ons al een moeilijkheid. S'avonds hoge cortisol verstoort hier ons circadiaans ritme.

In functie van onze slaap staan serotonine en melatonine op 1 lijn. Serotonine heeft namelijk een rechtstreekse invloed of is de voorloper van melatonine. Melatonine regelt onze slaap. Na 18.00 en tijdens onze slaap moet dit hormoon vrijgegeven worden. Teveel licht en vooral blauw licht (gsm,tablet) houdt de aanmaak hiervan tegen.

Serotonine wordt vrijgegeven oa. als we koolhydraten hebben gegeten. Serotonine zorgt voor een gelukzalig gevoel. Zoals reeds aangegeven is het de voorloper van melatonine, bij vrijgave ervan wordt de aanmaak van melatonine gestimuleerd. Meteen wordt duidelijk waarom wij verkiezen om koolhydraten s'avonds te nuttigen.

Het bovenstaande regelt onze slaap.

Wat er tijdens onze slaap gebeurt, is natuurlijk ook zeer belangrijk. Tijdens onze slaap, gaat ons lichaam in herstel en opbouw. Hier heeft ons lichaam tussen de 6-8u voor nodig. Ontgiften, cellen herstellen, spieren opbouwen, vetverbranding, ontstekingen aanpakken, maar vooral ook leren uit wat er zich de voorgaande dag heeft afgespeeld.

Tegen de avond aan willen we ook dat Leptine toeneemt en wel voor de volgende reden. Leptine onderdrukt onze honger en de toename ervan zorgt ervoor dat onze hypofyse aangespoord wordt om ons lichaam warm te houden en groeihormoon vrij te geven.

Groeihormoon gaat ontstekingen te lijf en zorgt voor onze vetverbranding.

Last but not least, insuline...

Slaaptekort heeft een verhoogde insulineresistentie aangetoond. Simpel gezegd, wat je dag erop eet, zal door het lichaam veel moeilijker gebruikt worden en eerder als vet worden weggezet.

Door ons circadiaans ritme te verstoren, verstoren we dus ook onze hormonale balans.

Te laat gaan slapen, te veel op onze tablet, te laat werken, snoozen, fout eten en op de verkeerde tijdstippen,...

Zoveel kleine dingen die alles in de war kunnen brengen en onze vooruitgang kunnen afremmen.

Slaap is hyperbelangrijk en verdient onze aandacht. Bij ons krijg je een medaille als je bovenstaand verhaal terug in orde krijgt. We helpen je graag op weg, punt per punt, stap per stap!